Nácvik

zpět

Nácvik

 

S předškoláky je možné cvičit některé psychické funkce a dovednosti:

Zrakové vnímání

• Zraková diferenciace:
~ rozlišování předmětů

~ vyhledávání dvou stejných předmětů (např. kostky mezi kuličkami)

~ odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)

~ vyhledání rozdílů ve zdánlivě stejných obrázcích

~ vyhledání stejných obrazců z několika si podobných

~ odlišení rozdílného obrazce z řady stejných

 

• Prostorová orientace – vyhledání „ukrytých“ věcí na obrázku:
~ vyhledání věcí na obrázku s pojmy dole/nahoře, vzadu/vpředu/uprostřed

~ vyhledání a určení místa věcí v místnosti s určováním změny jejich postavení v prostoru

~ obrázková bludiště

 

• Pravolevá orientace:
~ určování věcí s pojmy vpravo/vlevo na obrázku, hračce i v reálu

~ určení změny postavení

~ určení polohy na sobě a druhém člověku

~ popis cesty do obchodu, parku apod. s pojmy vpravo/vlevo

 

• Zraková analýza a syntéza:
~ skládání a rozkládání obrázků (fotek) z rozstříhaných částí

~ skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)

~ puzzle

~ mozaiky

 

Sluchové vnímání

• Sluchová diferenciace:
~ rozlišení zvuků

~ typu Kimova hra (zavázané oči, poznat zvuk sirek, peněz, klíčů aj.)

~ poznat hudební nástroje

~ poznat přírodní zvuky

~ napodobení rytmu vytleskáním (říkadla, básničky)

 

• Sluchová orientace:
~ hledání schovaného budíku dle zvuku

~ hádání, co zvuk vydává

~ hry na slepou bábu aj.

 

• Sluchová analýza:
~ kterou hláskou začíná a končí slovo (co slyšíš na konci)

~ slovní fotbal na hlásky

~ vymýšlení slov na nějakou hlásku nebo příběhů

~ vyhledání předmětů na určitou hlásku či slabiku v místnosti

~ vymýšlení slov na nějakou slabiku (PO-stel, -lštář, -vlečení)

 

Náprava vadného držení tužky

Nápravy nejlépe kreslením.

 

Zásady
• nácviky v duševní pohodě, ne jako úkol, kde musí dítě obstát

• střídat různé psací materiály

• velký papír a uvolňovat ruku od ramene přes předloktí až po zápěstí

• formou veselé hry: kreslit pohádky, příběhy apod.

• před psaním rozcvičit ruce (kroužit zápěstím volným, pěstičkami, protřepat ruce, prstíky jeden po druhém do špetky palec k ukazováku, palec k prostředníku, palec k prsteníku atd. a zpět)

• pozor na to, aby obrázek měl správné proporce, velikost a detaily (postava oči, uši, 5 prstů) – nácvik všímavosti k detailům pro psaní

• vybarvování ploch, má být bez přetahování, nedotažení i odbytí jen vyčmáráním.

 

Početní představy
Naučit formou her: čísla tramvají, čísla ulic, domino, člověče nezlob se, atd.

Nenutit, děti se samy chtějí učit – zvídavost je znakem školní zralosti!

 

Paměť
Učit se básničky, písničky, hrát pexeso – např. písmenkové.

U budoucích prvňáčků je velice závažná schopnost koncentrovat pozornost, soustředit se na činnost delší dobu než dítě mladší. Záměrná koncentrace pozornosti je důležitá na začátku školní dráhy a vůbec po dobu celé školní docházky nezbytná. Přibývá dětí s poruchami chování a také učení, přibývá dětí s lehkou nerovnoměrností ve vývoji a výkonnosti duševních funkcí, u kterých je pozornost nejčastěji porušena. A právě porucha pozornosti má negativní vliv na kolísání výkonnosti a také na školní prospěch.

Komentáře jsou zakázány.