Plavecký výcvik

Plavecký výcvik

 

Současná představa o tom, jak naučit jedince bezpečně zvládnout a mnohostranně využívat vodní prostředí, vychází z představy plavecké výuky jako procesu, ve kterém si jedinec osvojuje a rozvíjí dílčí a posléze komplexní plaveckou dovednost.

 

Organizovaná plavecká výuka je pedagogický proces, jehož hlavním cílem je přispívat k harmonickému rozvoji dětí:

– rozvojem pohybových schopností

– osvojováním nových pohybových dovedností

– upevňováním zdraví a odolnosti žáků

– vytvářením kladného vztahu k plavání jako pohybové aktivitě, která je nezbytnou složkou životního stylu

 

Plavecká výuka přispívá k plnění následujících úkolů ve třech základních sférách tělovýchovného procesu:

1. Ve výuce pohybových dovedností, které jsou předpokladem účelného a bezpečného pohybu ve vodě. Hlavním postupným cílem základního plavání je naučit neplavce plavat jedním způsobem na patřičné úrovni a vytvořit předpoklady pro nácvik dalších způsobů. Neoddělitelnou součástí vzdělávacího obsahu plavecké výuky jsou poznatky a vědomosti z oblasti fyzikálních vlastností vody, principů a zákonitostí pohybu v ní.

2. V rozvoji pohybových schopností, kdy dochází též k rozvoji funkční zdatnosti, výkonnosti a odolnosti dítěte a k vytváření předpokladů pro další zdokonalování pohybových schopností především vytrvalostního charakteru.

3. V oblasti výchovného působení, kdy vychováváme cenné morálně volní vlastnosti, dochází k překonávání psychických zábran a stresových situací při výuce a neméně jsou významné i úspěchy, které vedou k posílení sebedůvěry. V průběhu plavecké výuky dochází k vytváření kladného vztahu dítěte k vodě a pohybu ve vodním prostředí, k jeho pravidelnému provozování. Výchovné působení během plavecké výuky vede k zachování zásad společenského chování a dodržování hygienických požadavků.

 

Cíle:
– osvojit si základní plavecké dovednosti

– naučit se správně plavat jedním plaveckým způsobem a vytvořit předpoklady pro nácvik dalších

– osvojit si zásady osobní bezpečnosti při plavání a pobytu u vody

To, co způsobuje plaveckou nedostatečnost, nejsou ani tak špatně osvojené plavecké pohyby, jako neschopnost zvládnout výdechy do vody během plavání a další dovednosti, které nazýváme základní plavecké dovednosti (ZPD). Různí autoři uvádějí různé druhy těchto dovedností. Např. rovnováha ve vodě, dýchání, lokomoční pohyby. Obvykle se uvádí těchto pět skupin činností:

– plavecké dýchání

– plavecká poloha, vznášení, splývání

– skoky do vody

– orientace ve vodě

– pocit vody

Komentáře jsou zakázány.